Erfgoededucatie primair onderwijs

    Werken en leren in de jaren '50

    Werken en leren in de jaren '50

    Lesmateriaal erfgoededucatie

    Opdrachtgever: Cultuurnetwerk Zeist

    Doelgroep: groep 5 van het basisonderwijs

    Sluit aan bij: geschiedenis, aardrijkskunde, muziek

    Rol: concept, ontwikkeling, productie

    Verhalen van oudere Zeistenaren over hun werkende leven worden gecombineerd met bijbehorende oude voorwerpen, die de leerlingen kunnen onderzoeken. De leerlingen interviewen zelf een ouder familielid of kennis en vragen hen naar betekenisvolle voorwerpen. Ter afsluiting maken zij hiervan een tentoonstelling.
    In het onderdeel ‘leren’ volgen de leerlingen in twee voorleesverhalen een leeftijdgenoot en maken (met een kroontjespen) ‘zijn’ huis- en strafwerk, waardoor ze meteen iets opsteken over de geschiedenis van hun woonplaats. Samen met een muziekdocent maken ze ter afsluiting een hoorspel.
    In dit project worden veel bronnen gebruikt, waaronder originele filmbeelden.