Lesmateriaal erfgoededucatie
Opdrachtgever: Netwerk Cultuureducatie Zeist
Doelgroep: groep 4 van het basisonderwijs
Sluit aan bij: geschiedenis, tekenen, taal
Rol: concept, ontwikkeling, productie
In dit project worden de leerlingen meegenomen naar de jaren ’30 in Zeist. De eerste vier lessen beginnen telkens met een voorleesverhaal van twee fictieve leeftijdgenootjes Daan en Diny. Zij beleven elk weekend een nieuw avontuur, waar de kinderen in de klas mee kunnen meeleven: een bezoek aan de Zeister Dierentuin, het Natuurbad, Theeschenkerij ’t Jagershuis. En ze maken een ritje met de elektrische tram. Elk verhaal wordt gevolgd door verschillende soorten doe-opdrachten. Zo ontwerpen de leerlingen een poster voor de Zeister Dierentuin en tekenen ze zichzelf in badmode uit de jaren ’30.
In de lessen wordt veel gebruik gemaakt van originele bronnen.
In de laatste les maken en schrijven de kinderen een ansichtkaart ‘Groeten uit Zeist’ in de stijl van de jaren ’30. Spelenderwijs leren ze heel veel over de geschiedenis van hun omgeving en oefenen ze verschillende vaardigheden.