Lesmateriaal erfgoededucatie
Doelgroep: groep 6 van het basisonderwijs
Sluit aan bij: geschiedenis, aardrijkskunde
Rol: concept, ontwikkeling, productie
Leerlingen die in de buurt van de Nieuwe Hollandse Waterlinie wonen, kennen allemaal wel een of meer losse onderdelen van deze historische verdedigingslinie, zoals een bunker, een sluis of een dijk. In dit project leren zij wat deze elementen in het landschap betekenen en waar ze voor dienden. Ook denken ze na over de toekomst van dit erfgoed. De Polderwachter neemt de leerlingen mee naar een aantal historische plaatsen in de NHW. De opgedane kennis verwerken de kinderen ten slotte in een of meer artikelen voor WikiKids, de Wikiwebsite voor kinderen.
Reacties van leerkrachten:
‘De lessen waren hartstikke leuk en de kids hebben er veel van opgestoken!’
‘Zeer geschikt voor groep 6 geschiedenis, aardrijkskunde en een beetje biologie; zit erg goed in elkaar, we zijn heel enthousiast; groep 7 en directie en cultuurcoördinator vonden het allemaal geweldig.’
‘Er is gekeken naar en nagedacht over de onderwerpen die in groep 6 aan bod komen en de stof kan zelfs ter vervanging van de lesstof worden aangeboden. Dit geeft wel aan dat het project op niveau van groep 6 is. Ik ervaar ook altijd dat kinderen bij wereldoriëntatie veel interesse tonen, en dit onderwerp zal ze ook zeker aanslaan. Met name ook omdat dit in de buurt van ‘hun thuis’ is.’